NEWS ALERT – Grevă generală la Tarom şi CFR. „Nu vom mai ridica niciun avion de la sol”.
Începând cu data de 27 noiembrie 2023 CFR intră în grevă generală pe termen nelimitat. Acţiunea va continua până la data semnării Contractului Colectiv de Muncă 2023-2024. La rândul lor şi angajații TAROM amenință cu grevă generală de la 1 decembrie. Sindicaliștii TAROM amenință : „Nu vom mai ridica niciun avion de la sol”.
Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane a anunțat joi când va fi declanșată greva generală la CFR, după ce revendicările de la greva de avertisment din 15 septembrie nu au fost soluționate de conducerea CNCF CFR SA.
”Având în vedere faptul că până la data prezentei nu au fost reluate negocierile colective pentru soluționarea revendicărilor ce formează obiectul conflictului colectiv de muncă declanșat la nivelul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, în vederea stingerii acestuia și încheierii, respectiv înregistrării Contractului Colectiv de Muncă 2023-2024, în conformitate cu prevederile Legii nr. 367/2022, Legea dialogului social, cu modificările și completările ulterioare, vă comunicăm hotărârea de a declanșa greva propriu-zisă la nivelul unității dumneavoastră începând cu data de 27 noiembrie 2023 până la data semnării Contractului Colectiv de Muncă 2023-2024”, se arată într-o adresă trimisă directorului general al CNCF CFR SA, Ion Simu-Alexandru, de către Grigore Mare, președintele FNFMCV.
În același document, se solicită o întâlnire a sindicaliștilor cu administrația, dar nu mai târziu de data de 22 noiembrie, pentru a stabili de comun acord treimea de activitate care va fi asigurată pe durata grevei generale, în condițiile legii.
Grevă generală la CFR, după cea de avertisment din septembrie. Care sunt revendicările
Pe 15 septembrie, FNFMCV și Alianța Sindicală a Federațiilor Drum de Fier – Elcatel au organizat o grevă de avertisment de două ore la calea ferată, așa cum a scris atunci Club Feroviar. Revendicările de atunci erau următoarele:
– Lipsa bugetelor de venituri și cheltuieli aprobate pe anul în curs, ceea ce conduce inevitabil la un blocaj generalizat în sectorul feroviar. Azi, bugetele au fost aprobate de Guvern.
– Lipsa finanțării strategice și coerente a căii ferate. Pentru readucerea structurii feroviare românești la parametrii europeni este nevoie de un proiect de țară corect coordonat cu structurile europene și finanțat cu câteva zeci de miliarde de euro. Până în acest moment, un astfel de proiect nu a fost finanțat, iar deschiderea unor șantiere pe coridoare de transport dedicate strict interesului european lasă în paragină restul țării.
– Lipsa de investiții în material rulant de calitate, modern. Nu există un plan de investiții solid în ceea ce privește înlocuirea completă a parcului de locomotive și vagoane cu care lucrează astăzi CFR Călători. Românii cu greu se vor întoarce în vagoane în astfel de condiții. Politicienii aflați în fruntea Ministerului Transporturilor ar trebuie să știe că excepțiile întăresc întotdeauna regula, motiv pentru care o simplă fotografie lângă un vagon de călători recondiționat, nu rezolvă problema.
– Lipsa salariilor corecte la calea ferată, salarii motivante care să permită înlocuirea unor generații de ceferiști. Se amintește din ce în ce mai rar că în astfel de condiții de salarizare, dar mai ales având în vedere relația greșită care se construiește între management și lucrătorii feroviari, companiile de stat de la calea ferată, unități strategice pentru economia românească, vor rămâne fără angajați. Deja, deficitul de angajați depășeste 6.000 de oameni, iar orele suplimentare înregistrate sunt de ordinul zecilor de mii.
– Probleme din ce în ce mai multe și nerezolvate care au legătură cu Statutul personalului feroviar, lege votată de Parlamentul României, care nici până astăzi nu generează tot setul de efecte pentru beneficiarul său, lucrătorul feroviar.
În afară de greva de avertisment din septembrie, ultima oprire a lucrului la calea ferată avusese loc în decembrie 2021, la scurt timp după ce Sorin Grindeanu a preluat postul de ministru al Transporturilor. Așadar, acum ar fi a treia grevă cu care s-ar confrunta Grindeanu.
Angajații TAROM amenință cu grevă generală de la 1 decembrie
Sindicatul Unit TAROM a depus un Memorandum la Guvern și la ministerul Transporturilor de exceptare a companiei de la prevederile acestei legi. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a discutat în Guvern exceptarea de la lege a CFR Călători, CFR Marfă și a Metrorex, dar nu și a TAROM.
“În situaţia în care TAROM nu va fi exceptată de la prevederile acestei Legi a “ruşinii naţionale” iar alte companii cu capital majoritar de stat, dar care nu lucrează neapărat într-o piaţă concurenţială vor fi exceptate, noi, membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT), începând cu 1 decembrie 2023, piloţi, însoţitori de bord, mecanici de aviaţie, personal operativ de sol nu vom mai ridica niciun avion de la sol”, se menționează într-un comunicat al sindicatului.
“Constatăm din presă, cu nesurprindere, că încă o dată domnul Grindeanu, ministru al Transporturilor, prin discutarea în Guvern a unui Memorandum de exceptare de la prevederile acestei legi a CFR Călători, CFR Marfă şi a Metrorex, a uitat de compania de aviaţie TAROM. Dorim să-l întrebăm şi pe această cale, că pe cea sindicală specificată de Legea 367/2022 nu doreşte să discute cu noi, de ce discriminează iar angajaţii companiei TAROM? Activitatea din aviaţie nu este interesantă pentru dumneavoastră domnule ministru?”, arată sindicaliştii.